Foto-Galerie: Der geplante Stad-Schiffstunnel in Norwegen

Stad Schiffstunnel - Innenansicht

Projekt für den größten Schiffstunnel der Welt

In Norwegen wird derzeit der Bau einer der spektakulärsten Tunnel der Welt geplant: ein 1,7 Kilometer langer Tunnel für Schiffe bis etwa 26 Meter Breite.

Der Tunnel soll den Moldefjord bei Eide mit dem Vanylsfjord bei Kjøde verbinden. Damit könnten Schiffe die Route um das Stadlandet, auch Vestkapp (Westkap) genannt, vermeiden. Auf dieser Route kommt es im Herbst und Winter häufig zu rauen Wasser- und Windverhältnissen. Der Stad-Schiffstunnel kürzt diese Route dann ab, wodurch die gefährliche Passage ums Westkap für kleinere Schiffe vermieden werden kann.

Der Tunnel soll eine Breite von 36 Metern haben, das Fahrwasser soll 26,5 Meter breit sein. Es ist eine Wassertiefe von 12 Metern und eine Durchfahrtshöhe von 37 Metern geplant. Damit könnten auch die Schiffe der Hurtigruten und Havila Kystruten den Tunnel nutzen. Entlang des Fahrwassers soll es auf beiden Seiten jeweils einen 4,75 Meter breiten Versorgungsweg geben.

Eine Passage des Tunnels dürfte dann ein weiteres Highlight auf einer Reise entlang der norwegischen Küste sein. Unsere Foto-Galerie zeigt, wie der Tunnel einmal aussehen soll.

Photo gallery: The planned Stad ship Tunnel in Norway

Project for the largest ship tunnel in the world

The construction of one of the most spectacular tunnels in the world is currently being planned in Norway: a 1.7 kilometer long tunnel for ships up to around 26 meters wide.

The tunnel is intended to connect the Moldefjord near Eide with the Vanylsfjord near Kjøde. This would allow ships to avoid the route around Stadlandet, also known as Vestkapp (West Cape). This route often experiences rough water and wind conditions in autumn and winter. The Stad ship tunnel will shorten this route, which means the dangerous passage around the Western Cape can be avoided for smaller ships.

The tunnel should be 36 meters wide and the fairway should be 26.5 meters wide. A water depth of 12 meters and a headroom of 37 meters are planned. This means that the ships operated by Hurtigruten and Havila Kystruten could also use the tunnel. There should be a 4.75 meter wide supply route on both sides of the fairway.

A passage through the tunnel could then be another highlight on a trip along the Norwegian coast. Our photo gallery shows what the tunnel sis going to look like.

Image Credit: Kystverket, Ålesund, Norway

Neue griechische Kreuzfahrtgesellschaft?

Majesty of the Seas

Steigen Seajets ins Kreuzfahrtgeschäft ein?

Die griechische Fährgesellschaft Seajets hatte in den vergangenen Jahren diverse gebrauchte Kreuzfahrtschiffe aufgekauft, einige davon aber auch wieder verkauft. Damit haben Seajets derzeit noch vier Kreuzfahrtschiffe in ihrer Flotte: QUEEN OF THE OCEANS (ex OCEANA, P&O), MYKONOS MAGIC (ex COSTA MAGICA), AEGEAN MAJESTY (ex VEENDAM, HAL) sowie MAJESTY OF THE OCEANS (ex MAJESTY OF THE SEAS).

Da die Gesellschaft derzeit versucht, einige Führungspositionen im Kreuzfahrtbereich zu besetzen, liegt die Annahme nahe, dass sie nun selbst ins Kreuzfahrtgeschäft einsteigen will. Dabei bleibt unklar, mit wie vielen und welchen Schiffen man in den Markt einsteigen will. Man darf auf Neuigkeiten seitens Seajets gespannt sein.

New Greek cruise company?

Are Seajets entering the cruise business?

The Greek ferry company Seajets had bought various used cruise ships in recent years, but also sold some of them again. Seajets currently have four cruise ships in their fleet: QUEEN OF THE OCEANS (ex OCEANA, P&O), MYKONOS MAGIC (ex COSTA MAGICA), AEGEAN MAJESTY (ex VEENDAM, HAL) and MAJESTY OF THE OCEANS (ex MAJESTY OF THE SEAS) .

Since the company is currently trying to fill some management positions in the cruise sector, it is reasonable to assume that they now try to enter the cruise business theirselves. It remains unclear how many and which ships they want to enter the market with. We may look forward to news from Seajets.

Image Credit
VEENDAM

Rodolfo Ditzel Lacoa – own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23819752

MAJESTY OF THE SEAS

ajmexico from Melbourne, USA – Majesty of the Seas IMG_4074, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51340706

Penny Higgins from Williamson, NY, USA – Majesty of the Seas, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29883458

OCEANA

Gomera-b – own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5999830

COSTA MAGICA

Jpbazard Jean-Pierre Bazard – own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12811733

AVITAK ex AIDAvita nach China

AVITAK ex AIDAvita

Zweite Karriere für beliebten AIDA Cruise Liner in Sicht?

Dem Vernehmen nach wird die seit geraumer Zeit in Tallinn, Estland, aufliegende und inzwischen für Beta Marine registrierte AVITAK (ex AIDAvita, IMO 9221554) an die chinesische Gesellschaft Blue Dream Cruises verkauft. Das Schiff könnte unter dem Namen BLUE DREAM MELODY wieder für Kreuzfahrten eingesetzt werden. Damit hätte auch das dritte AIDA-Schiff der ersten Generation eine neue Verwendung gefunden.

AVITAK ex AIDAvita going to China

Second career in sight for the popular AIDA cruise liner?

According to reports, the AVITAK (ex AIDAvita, IMO 9221554), which has been laid up in Tallinn, Estonia for some time and registered for Beta Marine in the meantime, will be sold to the Chinese company Blue Dream Cruises. The ship could be used for cruises again under the name BLUE DREAM MELODY. This means that the third AIDA ship of the first generation would also have found a new use.

Foto-Galerie: SILVER NOVA in Fort Lauderdale getauft

Taufe der SILVER NOVA

Erste Kreuzfahrtschiffs-Taufe 2024

Am 4. Januar 2024 hat die TV-Köchin und Gastronomin Nina Compton das jüngste und modernste Schiff der Silverseas-Flotte offiziell auf den Namen SILVER NOVA getauft.

Es war ein emotionaler Auftakt der Zeremonie, als Dudelsäcke – eine übliche Tradition der Royal Caribbean Group – triumphierend im Theater der SILVER NOVA erklangen. Es folgte eine emotionale Aufführung der US-Nationalhymne von Rachel York sowie eine exklusive Vorführung eines Gedenkvideos zu Ehren des 30-jährigen Jubiläums von Silversea, welches in diesem Jahr begangen wird. Dann segnete Reverend Sanford Sears und Rabbi Adam Watstein die SILVER NOVA. Barbara Muckermann, Präsidentin von Silversea, und Jason Liberty, Präsident und CEO der Royal Caribbean Group hielten ihre Ansprachen und gaben dann die Taufpatin des Schiffes bekannt: die gefeierte Köchin, Gastronomin und Fernsehpersönlichkeit Nina Compton. Zum Abschluss der Zeremonie taufte Compton – begleitet von Kapitän Cosimo Pontillo – offiziell die SILVER NOVA und ließ eine Magnum-Flasche Champagner auf dem Schiffsrumpf zerschmettern, bevor Jason Liberty die Gäste zu einem Trinkspruch zur Feier des bedeutsamen Ereignisses anführte.

Nina Compton wurde in St. Lucia geboren, lebt in New Orleans und wurde am Culinary Institute of America ausgebildet. Sie ist eine preisgekrönte Köchin, Gastronomin und TV-Persönlichkeit. Als Besitzerin von zwei Restaurants in New Orleans ist Compton eine leidenschaftliche Verfechterin der karibischen Küche und wurde zur kulinarischen Botschafterin ihres Heimatlandes St. Lucia ernannt, wo ihr Vater als erster Premierminister des Inselstaates fungierte.

Photo Gallery: SILVER NOVA christened in Fort Lauderdale

First Cruise Ship Christening in 2024

On January 4, 2024, TV chef and restaurateur Nina Compton officially named the youngest and most modern ship in the Silverseas fleet with the name SILVER NOVA.

It was an emotional start to the ceremony as bagpipes – a Royal Caribbean Group tradition – sounded triumphantly in the SILVER NOVA’s theater. This was followed by an emotional performance of the US national anthem by Rachel York and an exclusive screening of a commemorative video in honor of Silversea’s 30th anniversary, which is celebrated this year. Then Reverend Sanford Sears and Rabbi Adam Watstein blessed the SILVER NOVA. Barbara Muckermann, President of Silversea, and Jason Liberty, President and CEO of Royal Caribbean Group, gave their speeches and then announced the ship’s godmother: celebrated chef, restaurateur and television personality Nina Compton. At the conclusion of the ceremony, Compton – accompanied by Captain Cosimo Pontillo – officially christened the SILVER NOVA and smashed a magnum bottle of champagne on the ship’s hull.

Nina Compton was born in St. Lucia, lives in New Orleans and was trained at the Culinary Institute of America. She is an award-winning chef, restaurateur and TV personality. The owner of two restaurants in New Orleans, Compton is a passionate advocate of Caribbean cuisine and has been named culinary ambassador to her home country of St. Lucia, where her father served as the island nation’s first prime minister.

Image Credit: Silversea Cruises

ICON OF THE SEAS – Infographics

ICON OF THE SEAS Infographics

The ICON OF THE SEAS is the largest cruise ship in the world, constructed in 2023 by Meyer Turku in Finland. What can you expect to discover on board? Which restaurants are available? What are the entertainment options? How many pools and water slides are there on board?

The infographics from Royal Caribbean Cruises provide an overview. Just click on the pictures below!

Image Credit: Royal Caribbean Cruises

ICON OF THE SEAS – Infographics

ICON OF THE SEAS Infographics

Die ICON OF THE SEAS ist das größte Kreuzfahrtschiff der Welt, gebaut bis 2023 bei Meyer Turku in Finnland. Was gibt es an Bord zu entdecken? Welche Restaurants stehen zur Verfügung? Welche Entertainment-Angebote gibt es? Wieviele Pools und Wasserrutschen gibt es an Bord?

Die Infographics von Royal Caribbean Cruises geben einen Überblick. Einfach unten auf die Bilder klicken!

Image Credit: Royal Caribbean Cruises

Overview: Cruise Ships Delivered in 2023

Delivered Cruise Ships 2023

These Cruise Ships were delivered in 2023

Most cruise ships were delivered by Italian shipyards in 2023, all others were distributed between Finland, China, France, Turkey and Germany, where two cruise ships were delivered each. Here are the ships in chronological order:

January 31, 2023

SH DIANA

IMO 9921740

Shipyard: Helsinki Shipyard

Shipping Company: Swan Hellenic Cruises

SH DIANA

April 4, 2023

OCEAN ALBATROS

IMO 9880661

Shipyard: China Merchants Heavy Industries

Shipping Company: SunStone Ships

OCEAN ALBATROS

April 26, 2023

VIKING SATURN

IMO 9845922

Shipyard: Fincantieri, Ancona

Shipping Company: Viking Cruises

VIKING SATURN

May 1, 2023

VISTA

IMO 9876957

Shipyard: Fincantierei, Genua

Shipping Company: Oceania Cruises

VISTA

May 31, 2023

MSC EURIBIA

IMO 9901544

Shipyard: Chantiers de l’Atlantique, Saint Nazaire

Shipping Company: MSC Cruises

MSC EURIBIA

July 17, 2023

SILVER NOVA

IMO 9886213

Shipyard: Meyer, Papenburg

Shipping Company: Silversea Cruises

SILVER NOVA

July 20, 2023

EXPLORA I

IMO 9869875

Shipyard: Fincantieri, Monfalcone

Shipping Company: Explora I

EXPLORA I

July 31, 2023

SEABOURN PURSUIT

IMO 9862035

Shipyard: T. Mariotti, Genua

Shipping Company: Seabourn Cruise Line

SEABOURN PURSUIT

August 1, 2023

HAVILA POLARIS

IMO 9946910

Shipyard: Tersan, Yalova

Shipping Company: Havila Kystruten

HAVILA POLARIS

August 1, 2023

HAVILA POLLUX

IMO 9946922

Shipyard: Tersan, Yalova

Shipping Company: Havila Kystruten

HAVILA POLLUX

August 3, 2023

NORWEGIAN VIVA

IMO 9823998

Shipyard: Fincantieri Marghera

Shipping Company: Norwegian Cruise Line

NORWEGIAN VIVA

November 4, 2023

ADORA MAGIC CITY

IMO 9871036

Shipyard: Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding

Shipping Company: Adora Cruises

ADORA MAGIC CITY

November 8, 2023

CELEBRITY ASCENT

IMO 9838400

Shipyard: Chantiers de l’Atlantique, Saint Nazaire

Shipping Company: Celebrity Cruises

CELEBRITY ASCENT

November 13, 2023

SEVEN SEAS GRANDEUR

IMO 9877444

Shipyard: Fincantieri, Ancona

Shipping Company: Regent Seven Seas Cruises

SEVEN SEAS GRANDEUR

November 27, 2023

ICON OF THE SEAS

IMO 9829930

Shipyard: Meyer Turku

Shipping Company: Royal Caribbean International

ICON OF THE SEAS

December 4, 2023

CARNIVAL JUBILEE

IMO 9851737

Shipyard: Meyer, Papenburg

Shipping Company: Carnival Cruise Line

CARNIVAL JUBILEE

Neu abgelieferte Kreuzfahrtschiffe 2023 – die Übersicht

Überblick über die 2023 abgelieferten Cruise Liner

Die meisten Kreuzfahrtschiffe wurden im Jahr 2023 durch italienische Werften abgeliefert, alle weiteren verteilten sich auf Finnland, China, Frankreich, die Türkei und Deutschland, wo jeweils zwei Kreuzfahrtschiffe abgeliefert wurden. Hier die Schiffe in chronologischer Reinfolge:

31.01.2023

SH DIANA

IMO 9921740

Bauwerft: Helsinki Shipyard

Reederei: Swan Hellenic Cruises

SH DIANA

20.04.2023

OCEAN ALBATROS

IMO 9880661

Bauwerft: China Merchants Heavy Industries

Reederei: SunStone Ships

OCEAN ALBATROS

26.04.2023

VIKING SATURN

IMO 9845922

Bauwerft: Fincantieri, Ancona

Reederei: Viking Cruises

VIKING SATURN

01.05.2023

VISTA

IMO 9876957

Bauwerft: Fincantierei, Genua

Reederei: Oceania Cruises

VISTA

31.05.2023

MSC EURIBIA

IMO 9901544

Bauwerft: Chantiers de l’Atlantique, Saint Nazaire

Reederei: MSC Cruises

MSC EURIBIA

19.07.2023

SILVER NOVA

IMO 9886213

Bauwerft: Meyer, Papenburg

Reederei: Silversea Cruises

SILVER NOVA

20.07.2023

EXPLORA I

IMO 9869875

Bauwerft: Fincantieri, Monfalcone

Reederei: Explora I

EXPLORA I

31.07.2023

SEABOURN PURSUIT

IMO 9862035

Bauwerft: T. Mariotti, Genua

Reederei: Seabourn Cruise Line

SEABOURN PURSUIT

01.08.2023

HAVILA POLARIS

IMO 9946910

Bauwerft: Tersan, Yalova

Reederei: Havila Kystruten

HAVILA POLARIS

01.08.2023

HAVILA POLLUX

IMO 9946922

Bauwerft: Tersan, Yalova

Reederei: Havila Kystruten

HAVILA POLLUX

03.08.2023

NORWEGIAN VIVA

IMO 9823998

Bauwerft: Fincantieri Marghera

Reederei: Norwegian Cruise Line

NORWEGIAN VIVA

04.11.2023

ADORA MAGIC CITY

IMO 9871036

Bauwerft: Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding

Reederei: Adora Cruises

ADORA MAGIC CITY

08.11.2023

CELEBRITY ASCENT

IMO 9838400

Bauwerft: Chantiers de l’Atlantique, Saint Nazaire

Reederei: Celebrity Cruises

CELEBRITY ASCENT

13.11.2023

SEVEN SEAS GRANDEUR

IMO 9877444

Bauwerft: Fincantieri, Ancona

Reederei: Regent Seven Seas Cruises

SEVEN SEAS GRANDEUR

27.11.2023

ICON OF THE SEAS

IMO 9829930

Bauwerft: Meyer Turku

Reederei: Royal Caribbean International

ICON OF THE SEAS

04.12.2023

CARNIVAL JUBILEE

IMO 9851737

Bauwerft: Meyer, Papenburg

Reederei: Carnival Cruise Line

CARNIVAL JUBILEE

The Greatest Cruise Ship Christenings 2023

Kreuzfahrtschiffs-Taufe

Our overview of the cruise ship christenings in 2023: Which ships were christened, where did the ceremonies take place, who were the godparents, which godmother christened even two ships this year – listed here chronologically in a large picture gallery:

Christenings and Godparents

VIKING NEPTUNE

January 10, 2023

VIKING NEPTUNE

christened at Los Angeles, USA

Godmother: Nicole Stott, retired NASA astronaut, aquanaut and artist

Nicole Stott, godmother of the Viking Neptune
SEVEN SEAS GRANDEUR

January 26, 2023

SEVEN SEAS GRANDEUR

christened at Ancona, Italy

Godmother: Orsinja Myshku, Senior Controller at Fincantieri Ancona

Orsinja Myshku, Taufpatin GRANDEUR OF THE SEAS beim Aufschwimmern
SYLVIA EARLE Naming Ceremony in Antarctica

February 23, 2023

SYLVIA EARLE

christened at Cierva Cove, Antarctica

Godmother: Dr. Sylvia Earle, marine biologist and oceanographer

ARVIA

March 19, 2023

ARVIA

christened at Heywood’s Beach, Barbados

Godmother: Nicole Scherzinger, American singer and dancer

ARVIA - Naming Ceremony - Godmother Nicole Scherzinger on the bridge
SH DIANA

May 4, 2023

SH DIANA

christened at Amsterdam, Netherlands

Godmother: Valerie Ann Wilson, founder and CEO of Valerie Wilson Travel

Valerie Ann Wilson
Cruise Ship VISTA

May 9, 2023

VISTA

christened at Valletta, Malta

Godmother: Giada De Laurentiis, Italian-American chef, author and restaurateur

Giada de Laurentiis
Cruise Ship AMBITION

May 11, 2023

AMBITION

christened at Newcastle upon Tyne, UK

Godmother: Shirley Robertson, Order of the British Empire, British sailor, television presenter and Olympic champion.

Godmother Shirley Robertson OBE bei der Taufe der AMBITION in Newcastle upon Tyne
SCENIC ECLIPSE II

June 3, 2023

SCENIC ECLIPSE II

christened at Malaga, Spain

Godmother: Dr. Kathryn Sullivan, geologist, oceanographer and former NASA astronaut

Kathryn D. Sullivan
VIKING SATURN

June 6, 2023

VIKING SATURN

christened at New York City, USA

Godmother: Ann Ziff, chairman of the Metropolitan Opera, New York

Godmother Ann Ziff during VIKING SATURN's naming ceremony
MSC EURIBIA

June 8, 2023

MSC EURIBIA

christened at Copenhagen, Denmark

Godmother: Sophia Loren, actress

Taufe der MSC EURIBIA in Kopenhagen
CARNIVAL VENEZIA

June 15, 2023

CARNIVAL VENEZIA

christened at New York City, USA

Godfather: Jay Leno, television presenter and comedian

Jay Leno
Explora I Taufe in New York

Oktober 12, 2023

EXPLORA I

christened at New York City, USA

Godmother: Dr. Sylvia Earle, marine biologist and oceanographer

Dr. Sylvia Earle
ADORA MAGIC CITY

November 5, 2023

ADORA MAGIC CITY

christened at Shanghai, China

Godmother: Fan Jinshi, Chinese archaeologist and heritage specialist

Fan Jinshi
World Voyager in Ushuaia, Argentinien

November 8, 2023

WORLD VOYAGER

christened at Ushuaia, Argentina

Godmother: British Army Captain Harpreet “Preet” Kaur Chandi MBE, polar expedition adventurer

World Voyager Godmother Harpreet "Preet" Kaur Chandi MBE.
MEIN SCHIFF RELAX

November 27, 2023

MEIN SCHIFF RELAX

christened at Monfalcone, Italy

Godmother: Elena Sperti, employee at Fincantieri

Elena Sperti
NORWEGIAN VIVA

November 28, 2023

NORWEGIAN VIVA

christened at Miami, USA

Godfather: Luis Fonsi, singer, musician, producer

Luis Fonsi, Taufpate der NORWEGIAN VIVA
Celebrity Ascent

December 1, 2023

CELEBRITY ASCENT

christened at Fort Lauderdale, USA

Godparents: Captain Sandy Yawn, star of the US TV show „Below Deck“, and her sister Michelle Dunham, founder of the Jacksonville School for Autism

Celebrity Ascent Naming Ceromony
SEVEN SEAS GRANDEUR

Dezember 10, 2023

SEVEN SEAS GRANDEUR

christened at Miami, USA

Godmother: Sarah Fabergé, great-granddaughter of Peter Carl Fabergé and co-founder of the Fabergé Heritage Council

Sarah Faberge

Photo Credit:

Kathryn Sullivan

Von National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) – http://www.noaa.gov/images/leadership_sullivan_final.jpg, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26295721

SCENIC ECLIPSE

By kees torn – SCENIC ECLIPSE (2019), CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=82091038

Viking Cruises

Sunstone Ships

P&O Cruises

Swan Hellenic

Oceania Cruises

Ambassador Cruise Line

MSC Cruises

Ivan Sarfatti

Carnival Cruise Line

Explora Journeys

Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding

Atlas Ocean Voyages

Regent Seven Seas Cruises

James Arnold für RSSC

TUI Cruises

Norwegian Cruise Line

Celebrity Cruises

Die schönsten Kreuzfahrtschiffs-Taufen 2023

Kreuzfahrtschiffs-Taufe

Unsere Übersicht über die Kreuzfahrtschiffs-Taufen des Jahres 2023: Welche Schiffe wurden getauft, wo fanden die Zeremonien statt, wer waren die Taufpaten, welche Taufpatin hat in diesem Jahr gleich zwei Schiffe getauft – hier chronologisch in einer großen Bilder-Galerie aufgeführt:

Schiffstaufen und Taufpaten

VIKING NEPTUNE

10. Januar 2023

VIKING NEPTUNE

getauft in Los Angeles, USA

Taufpatin: Nicole Stott, pensionierte NASA-Astronautin, Aquanautin und Künstlerin

Nicole Stott, godmother of the Viking Neptune
SEVEN SEAS GRANDEUR

26. Januar 2023

SEVEN SEAS GRANDEUR

getauft in Ancona, Italien

Taufpatin: Orsinja Myshku, Senior Controller bei Fincantieri Ancona

Orsinja Myshku, Taufpatin GRANDEUR OF THE SEAS beim Aufschwimmern
SYLVIA EARLE Naming Ceremony in Antarctica

23. Februar 2023

SYLVIA EARLE

getauft in Cierva Cove, Antarktis

Taufpatin: Dr. Sylvia Earle, Meeresbiologin und Ozeanographin

ARVIA

19. März 2023

ARVIA

getauft am Heywood’s Beach, Barbados

Taufpatin: Nicole Scherzinger, US-amerikanische Sängerin und Tänzerin

ARVIA - Naming Ceremony - Godmother Nicole Scherzinger on the bridge
SH DIANA

4. Mai 2023

SH DIANA

getauft in Amsterdam, Niederlande

Taufpatin: Valerie Ann Wilson, Gründerin und CEO von Valerie Wilson Travel

Valerie Ann Wilson
Cruise Ship VISTA

9. Mai 2023

VISTA

getauft in Valletta, Malta

Taufpatin: Giada De Laurentiis, italienisch-amerikanische Köchin, Autorin und Gastronomin

Giada de Laurentiis
Cruise Ship AMBITION

11. Mai 2023

AMBITION

getauft in Newcastle upon Tyne, Großbritannien

Taufpatin: Shirley Robertson, Order of the British Empire, britische Seglerin, Fernseh-Moderatorin und Olympia-Siegerin.

Godmother Shirley Robertson OBE bei der Taufe der AMBITION in Newcastle upon Tyne
SCENIC ECLIPSE II

3. Juni

SCENIC ECLIPSE II

getauft in Malaga, Spanien

Taufpatin: Dr. Kathryn Sullivan, Geologin, Ozeanographin und ehemalige NASA-Astronautin

Kathryn D. Sullivan
VIKING SATURN

6. Juni

VIKING SATURN

getauft in New York City, USA

Taufpatin: Ann Ziff, chairman of the Metropolitan Opera, New York

Godmother Ann Ziff during VIKING SATURN's naming ceremony
MSC EURIBIA

8. Juni

MSC EURIBIA

getauft in Kopenhagen, Dänemark

Taufpatin: Sophia Loren, Schauspielerin

Taufe der MSC EURIBIA in Kopenhagen
CARNIVAL VENEZIA

15. Juni

CARNIVAL VENEZIA

getauft in New York City, USA

Taufpate: Jay Leno, Fernseh-Moderator und Comedian

Jay Leno
Explora I Taufe in New York

12. Oktober

EXPLORA I

getauft in New York City, USA

Taufpatin: Dr. Sylvia Earle, Meeresbiologin und Ozeanographin

Dr. Sylvia Earle
ADORA MAGIC CITY

5. November

ADORA MAGIC CITY

getauft in Shanghai, China

Taufpatin: Fan Jinshi, chinesische Archäologin und Kulturerbe-Spezialisten

Fan Jinshi
World Voyager in Ushuaia, Argentinien

8. November

WORLD VOYAGER

getauft in Ushuaia, Argentinien

Taufpatin: British Army Captain Harpreet „Preet“ Kaur Chandi MBE, Polar-Expeditions-Abenteurerin

World Voyager Godmother Harpreet "Preet" Kaur Chandi MBE.
MEIN SCHIFF RELAX

27. November

MEIN SCHIFF RELAX

getauft in Monfalcone, Italien

Taufpatin: Elena Sperti,

Mitarbeiterin bei Fincantieri

Elena Sperti
NORWEGIAN VIVA

28. November

NORWEGIAN VIVA

getauft in Miami, USA

Taufpate: Luis Fonsi, Sänger, Musiker, Produzent

Luis Fonsi, Taufpate der NORWEGIAN VIVA
Celebrity Ascent

1. Dezember

CELEBRITY ASCENT

getauft in Fort Lauderdale, USA

Taufpaten: Captain Sandy Yawn, Star der US-TV-Sendung „Below Deck“, und ihre Schwester Michelle Dunham, Gründerin der Jacksonville School for Autism

Celebrity Ascent Naming Ceromony
SEVEN SEAS GRANDEUR

10. Dezember

SEVEN SEAS GRANDEUR

getauft in Miami, USA

Taufpatin: Sarah Fabergé, Ur-Enkelin von Peter Carl Fabergé und Mitgründerin des Fabergé Heritage Council

Sarah Faberge

Photo Credit:

Kathryn Sullivan

Von National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) – http://www.noaa.gov/images/leadership_sullivan_final.jpg, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26295721

SCENIC ECLIPSE

By kees torn – SCENIC ECLIPSE (2019), CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=82091038

Viking Cruises

Sunstone Ships

P&O Cruises

Swan Hellenic

Oceania Cruises

Ambassador Cruise Line

MSC Cruises

Ivan Sarfatti

Carnival Cruise Line

Explora Journeys

Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding

Atlas Ocean Voyages

Regent Seven Seas Cruises

James Arnold für RSSC

TUI Cruises

Norwegian Cruise Line

Celebrity Cruises

Finnlines haben FINNCANOPUS übernommen

Finncanopus

Zweites Schiff der Superstar-Serie

Seit 22. Dezember 2023 befindet sich die FINNCANOPUS (IMO 9902421) auf ihrer Überführungsreise von China nach Finnland. Am 12. Dezember haben Finnlines ihre neue Fähre von China Merchants Jinling Shipyard in Weihei übernommen. Sie ist nach der FINNSIRIUS das zweite Schiff der Superstar-Serie. Im Februar 2024 soll sie ihren Dienst auf der Route Naantali (Finnland) – Långnäs (Åland-Inseln) – Kapellskär (Schweden) aufnehmen. Diese Reise bietet sich auch als Mini Cruise im Verlauf einer Skandinavien-Reise an, da sie durch landschaftlich reizvolle Insel-Archipels führt.

Für die Überführungsreise in die Ostsee wird die FINNCANOPUS etwa 6 bis 7 Wochen benötigen, da sie bereits für diese Reise zahlende Fracht an Bord genommen hat und mehrere Häfen bedienen wird.

Die FINNSIRIUS und FINNCANOPUS sind die beiden größten Ro-Pax-Schiffe in der Finnlines-Flotte. Die FINNCANOPUS ist 235 Meter lang, 33,3 Meter breit und mit einer Bruttoraumzahl von 65.692 vermessen. Sie hat Platz für 1.100 Passagiere in 323 Kabinen und verfügt über Eisklasse 1 A Super.

Passagiere dürfen sich an Bord auf mehrere Restaurants, Shopping-Möglichkeiten sowie Wellness-Angebote freuen.

Finnlines took over FINNCANOPUS

Second Superstar Series Ship

The FINNCANOPUS (IMO 9902421) is on her transfer voyage from China to Finland since December 22, 2023. On December 12th, Finnlines took delivery of their new ferry from China Merchants Jinling Shipyard in Weihei. She is the second ship in the Superstar series after the FINNSIRIUS. In February 2024 she is scheduled to start service on the route Naantali (Finland) – Långnäs (Åland Islands) – Kapellskär (Sweden). This trip is even a good opportunity for a mini cruise during a trip to Scandinavia, as it leads through scenic island archipelagos.

The FINNCANOPUS will need around 6 to 7 weeks for the transfer voyage to the Baltic Sea, as she has already taken on board paying freight for this voyage and will serve several ports.

The FINNSIRIUS and FINNCANOPUS are the two largest Ro-Pax ships in the Finnlines fleet. The FINNCANOPUS is 235 meters long, 33.3 meters wide and measured with a gross tonnage of 65,692. She has space for 1,100 passengers in 323 cabins and has ice class 1 A Super.

Passengers can look forward to several restaurants, shopping opportunities and wellness offers on board.

Photo Credit: Finnlines Plc

Foto-Galerie: Kiellegung für STAR OF THE SEAS

Kiellegung für STAR OF THE SEAS

Zweites Schiff der Icon-Klasse

Am 15. Dezember 2023 fand die Kiellegung der STAR OF THE SEAS bei Meyer Turku in Finnland statt. Mit dem Herablassen des ersten Stahlblocks ins Baudock wurde damit mit dem Bau des Rumpfs begonnen. Unter dem ersten Stahlblock wurden traditionsgemäß einige Münzen gelegt, die dem Projekt Glück bringen sollen.

Die STAR OF THE SEAS wird ein Schwesterschiff der ICON OF THE SEAS, dem größten Kreuzfahrtschiff der Welt, welches erst vor kurzem von der Werft an Royal Caribbean Cruises übergeben worden war. Die Fertigstellung der STAR OF THE SEAS ist für 2025 vorgesehen.

Photo Gallery: Keel Laying for STAR OF THE SEAS

Second Icon Class Ship

The keel laying of the STAR OF THE SEAS took place at Meyer Turku Shipyard in Finland on December 15, 2023. When the first steel block was lowered into the building dock, construction of the hull began. Traditionally, some coins were placed under the first steel block to bring good luck to the project.

The STAR OF THE SEAS will be a sister ship to the ICON OF THE SEAS, the largest cruise ship in the world, which was recently handed over from the shipyard to Royal Caribbean Cruises. The STAR OF THE SEAS is scheduled for completion in 2025.

Photo Credit: Royal Caribbean Cruises

Heftige Welle trifft MAUD von Hurtigruten Expeditions

MAUD ex MIDNATSOL

Schiff zeitweilig manövrierunfähig

Am 21. Dezember um ca. 16:00 Uhr wurde die MAUD (IMO 9247728) von HX Hurtigruten Expeditions westlich von Dänemark von einer riesigen Well so stark getroffen, dass die Fenster der Kommandobrücke zerschlugen. Dadurch kam es zu einem Stromausfall an Bord, und das Schiff trieb zeitweilig manövrierunfähig im Sturm auf der Nordsee.

Die MAUD (ex MIDNATSOL) befand sich auf dem Weg von Florø in Nowegen nach Tilbury, UK. Sie hat 266 Passagiere und 131 Besatzungsmitglieder an Bord. Ernsthafen Verletzungen wurden nach dem Vorfall nicht gemeldet.

Ein Rettungshubschrauber sowie mehrere Bereitschaftsschiffe der Ölstationen in der Gegend wurden zur MAUD entsandt.

Inzwischen fährt die MAUD wieder aus eigener Kraft, aber sie wird vom Maschinenraum aus gesteuert, ohne Navigationshilfen und Radar sowie mit geringer Geschwindigkeit. In Begleitung des Versorgungsschiffs ESVAGT SERVER hat die MAUD nun Kurs auf Bremerhaven genommen.

MAUD ex MIDNATSOL

Huge Wave hits Hurtigruten Expeditions Cruise Ship MAUD

Ship temporarily unable to maneuver

On December 21st at around 4:00 p.m., HX Hurtigruten Expeditions‘ MAUD (IMO 9247728) was hit west of Denmark by a huge wave so strong that the windows of the command bridge were shattered. This resulted in a power failure on board and the ship was temporarily adrift in the stormy North Sea, unable to maneuver.

The MAUD (ex MIDNATSOL) was en route from Florø in Norway to Tilbury, UK. She has 266 passengers and 131 crew members on board. No serious injuries were reported following the incident.

A rescue helicopter and several emergency vessels from oil stations in the area were dispatched to the ship.

The MAUD is meanwhile running under her own power again, but it is steered from the engine room, without navigation aids or radar and at low speed. Accompanied by the supply ship ESVAGT SERVER, the MAUD has now set course for Bremerhaven.

Photo Credit

By JoachimKohler-HB – Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=88266577

By Cavernia – Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73581179

20 Jahre QUEEN MARY 2

Queen Mary 2

Jubiläum des beliebten Liners

Einer der bekanntesten Cruise Liner feiert Jubiläum: die QUEEN MARY 2 (IMO 9241061). Sie wurde am 22. Dezember 2003 von den Chantiers de l’Atlantique im französischen Saint Nazaire an Cunard übergeben. Zu der Zeit war sie das größte Kreuzfahrtschiff der Welt. Am 8. Januar 2004 wurde sie von Queen Elizabeth II getauft.

Die QUEEN MARY 2 hat das Ambiente der traditionellen Transatlantik-Liner des 20. Jahrhunderts. Sie wird sowohl für Transatlantik-Passagen als auch für Kreuzfahrten eingesetzt. Noch heute gilt sie als eines der beliebtesten Kreuzfahrtschiffe, und das nicht nur bei Passagieren, sondern auch bei Shipspottern.

Das Schiff ist 345 Meter lang und mit einer Bruttoraumzahl von 148.528 vermessen. Sie verfügt über 1.310 Passagierkabinen, darunter auch einige Luxus-Suiten über zwei Ebenen.

Hier könnt Ihr Euch unsere Bord-Rundgänge ansehen!

20 Years Anniversary for QUEEN MARY 2

One of the world’s most famous cruise liners is celebrating its anniversary: the QUEEN MARY 2 (IMO 9241061). She was handed over to Cunard on December 22, 2003 by Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire, France. At that time she was the largest cruise ship in the world. She was christened by Queen Elizabeth II on January 8, 2004.

QUEEN MARY 2 has the ambience of the traditional transatlantic liners of the 20th century. She is used for both transatlantic passages and cruises. Today she is still considered one of the most popular cruise ships, not only among passengers, but also among shipspotters.

The ship is 345 meters long and measured with a gross tonnage of 148,528. She has 1,310 passenger cabins, including some luxury suites over two levels.

You can take a look at our onboard tours here!

Baubeginn für 7. Schiff der Infinity-Klasse

Siebtes Schiff der Infinity-Klasse

Erster Stahlschnitt für letztes Schiff der Inifinity-Klasse für SunStone Ships

Mit dem Bau eines siebten Expeditions-Kreuzfahrtschiffs der Infinity-Klasse werden SunStone Ships diese Serie abschließen. Der erste Stahlschnitt für dieses Schiff wurde dieser Tage bei China Merchants Heavy Industries in China gefeiert.

Die Kreuzfahrtschiffe der Infinity-Klasse zeichnen sich aus durch ihren innovativen X-Bow, der sowohl die Schlinger-Bewegungen des Schiffs als auch den Treibstoff-Verbrauch reduzieren. Jedes der Schiffe hat bis zu 95 Passagierkabinen. Die Schiffe beherbergen eine Reihe von Annehmlichkeiten, darunter Restaurants, Vortragsräume, Lounges, eine 180-Grad-Aussichtsplattform im Innenbereich, Aussichtsbereiche im Freien, ein Fitnessstudio, eine Sauna, ein Spa und eine speziell gestaltete Plattform für Kajakfahrer und Taucher.

Der Name des letzten Schiffs dieser Reihe ist noch nicht bekannt.

Construction Start for 7th Infinity Class ship

First steel cut for final Inifinity-class ship for SunStone Ships

SunStone Ships will complete the Infinity class series with the construction of a seventh expedition cruise ship. The first steel cutting for this ship was celebrated these days at China Merchants Heavy Industries in China.

The Infinity Class cruise ships are characterized by their innovative X-Bow, which reduces both the ship’s rolling movements and fuel consumption. Each of the ships has up to 95 passenger cabins. The ships host a range of amenities including restaurants, lecture rooms, lounges, a 180-degree indoor observation deck, outdoor viewing areas, a gym, sauna, spa and a specially designed platform for kayakers and divers.

The name of the last ship in this series is not yet known.

Image Credit: SunStone Ships

1 2 3 4 5 67